Rizika koupě ojetého vozidla
31.5.2024 | Valerie Koubová | foto: Shutterstock | |
Totální škoda na vozidle. Lze opravit takové vozidlo a jaká jsou rizika koupě auta po takové škodě? Co byste si měli před koupí ojetého vozidla zkontrolovat?
Poškození či havárii má za sebou 6 z 10 inzerovaných vozidel. Až 99,4 % všech vozidel se prodává jako nehavarovaná a navíc každé 11. auto z inzerce má za sebou tzv. totální škodu. To uvádí tisková zpráva společnosti Cebia. Totální škoda obecně znamená, že náklady na opravu auta jsou tak vysoké, že se již auto nevyplatí opravit. V případě povinného ručení je hranice nastavena na 100 % aktuální ceny auta. U havarijního pojištění si mohou pojišťovny určit vlastní smluvní limity, které jsou součástí pojistné smlouvy. U většiny pojišťoven je tato hranice nastavena na 80 % obvyklé ceny vozidla v době poškození. Pokud je dosažena tato hranice nákladů na opravu poškozeného vozidla, přistupuje se k posuzování škody jako totální. Tato 80 % výše má mj. chránit majitele od případů, kdy se započne oprava vozidla a v jejím průběhu se zjistí, že náklady na opravu přesáhnou obvyklou cenu vozidla, a tím také maximální limit pojistného plnění, který je taktéž stanoven v pojistné smlouvě. Opravitelné, či neopravitelné? Přestože pojišťovna škodu posoudí jako totální, nemusí být vozidlo zcela na odpis. Pojišťovny při výpočtu nákladů na opravu vycházejí z cen u autorizovaných opravců a za použití originálních náhradních dílů. Opravit poškozené auto lze i jinak, a to bývá častým kamenem úrazu. Především, když se chystáte takové vozidlo koupit. „Pokud kupující ví, že vozidlo bylo v minulosti poškozeno v takovém rozsahu, že dané poškození bylo označeno jako totální, a to bez rozdílu, zda byla překročena hranice 80 či 100 %, měl by se rozhodnout, zda ho skutečně chce. Pro někoho může být lákavá atraktivní cena, která se u těchto aut někdy vyskytuje. Nese to s sebou ale riziko snížené bezpečnosti. Položme si otázku, proč by prodávající, který vozidlo draze opravil, ho nyní prodával se slevou. Pokud kupující bude spokojen s odpovědí, že původní majitel provedl opravu levněji, protože použil levnější nebo již dříve použité díly a zvolil jednoduší technologie opravy, než určuje výrobce vozidla, pak je na něm se pro koupi daného vozidla rozhodnout. V reálném životě však kupující často o předchozí totální škodě není informován, nebo je mu sděleno, že pojišťovna odhadovanou cenu opravy nereálně navýšila a skutečný rozsah škody byl výrazně menší, než zjistil technik pojišťovny, čemuž řada kupujících bohužel ráda uvěří,“ říká Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia. Levná oprava Vozidlo lze opravit i za použití neoriginálních dílů nebo také dílů z havarovaných aut, což má za následek výrazné snížení celkové ceny opravy. Pozor si však musíme dát na možnou nižší kvalitu takovýchto dílů a nulovou záruku v případě koupě již použitých dílů. „Auta po ekonomických totálních škodách jsou velice ziskovým byznysem pro podvodníky, kteří je za levno opravují, či nechají opravit, a draze prodají. Marže se vyšplhají i do statisíců a není se tedy čemu divit, že někteří prodejci se na takto havarovaná auta přímo zaměřují. Tyto vozy se obvykle prodají v aukci po havárii do několika málo dnů. Aby na nich prodejci co nejvíce vydělali, často nedodržují všechny body opravy, například místo nového funkčního airbagu namontují do vozu levné tzv. šidítko, které zmate řídicí jednotku natolik, aby si myslela, že airbag je funkční a fungovala tak kontrolka, která se po nastartování motoru rozsvítí a zhasne. Často se také neopravují komponenty u bezpečnostních pásů,“ říká Martin Pajer z Cebia s tím, že jde jen o dva z mnoha případů, jak se při opravách vozů podvádí. „Bylo by ideální, kdyby taková vozidla byla opravována výhradně v autorizovaných servisech, které by díky vysokým standardům dokázaly zajistit, že provoz těchto aut bude bezpečný,“ uvádí dále Pajer. Provozem těchto vozidel jsou ohroženi nejen samotní pasažéři vozidla, ale je také ohrožena bezpečnost na silnících. Možností je prověření historie vozidla Bohužel je pravidlem, že kupující nejsou mnohdy vůbec o prodělané havárii a jejím rozsahu informování. „Každý, kdo si kupuje ojeté auto, a pokud je dovezené ze zahraničí, tak to platí dvojnásob, by si měl ověřit jeho historii. Je to cesta, jak se o ekonomické totální havárii či jiných i menších poškozeních dozvědět. Kromě toho si lze ověřit, zda auto nemá stočený tachometr, nebylo odcizené či není zatížené leasingem, kdy bylo skutečně vyrobeno a pro kterou zemi, jak bylo v minulosti inzerováno a řadu dalších důležitých informací. Často lze vidět i fotografie vozu po havárii z ohledání technikem pojišťovny,“ upřesňuje Martin Pajer z Cebia. Přehled a srovnání pojištění vozidel najdete na Finparádě zde Kontrola vozidla v servise před koupí Před koupí dříve poškozeného vozidla, byste si jej měli prověřit a nejlépe nechat zkontrolovat v servise. Samy pak můžete provést alespoň vizuální kontrolu, zda odpovídá slícování plechových dílů, svary na nosnících a jejich rovnání, tvarové změny apod. Servis může zkontrolovat následující: - kontrolu originality VIN,
- původnost motoru a převodovky, popř. pokud byla deklarována jejich výměna, tak shodu daného komponentu pro daný model,
- načtení případných chybových hlášení řídících jednotek vozidla,
- kontrola slícování plechových dílů,
- proměření tloušťky laku a porovnání, zda zjištěná tloušťka laku odpovídá deklarované opravě (tj. zda byl díl vyměněn či jen opraven),
- kontrolu nosných prvků karoserie, popř. rámu u vozidel s rámem,
- kontrolu náprav vč. proměření geometrie,
- kontrolu důležitých mechanických dílů, které měly být vyměněny - zda byly vyměněny a zda výrobce daného instalovaného dílu odpovídá deklarované opravě (např. řídící jednotky, vzduchová a palivová potrubí, čerpadla, součásti brzdové soustavy aj.).
Žebříček pojištění | | Kalkulačka auto pojištění | | Sjednání pojištění vozidel | |
všechny články | |
Dále v rubrice
Denní zprávy
Zajímá vás svět finančních produktů a služeb, ale i ekonomická témata? Každý všední den pro vás připravíme přehled těch nejzajímavějších informací a novinek z finančního trhu za den předchozí. Sledujte naše...
|
Aktuální žebříček spořicích účtů a termínovaných vkladů
Hned dvě banky, poskytující nejvyšší sazby na trhu u spořicích účtů, změnily své sazby. Jak to zamíchalo pořadím v žebříčku spořicích účtů a k jakým změnám došlo? Více naleznete v našem článku...
|
Produktové novinky bank v listopadu aneb co nového pro nás banky připravily?
Přinášíme vám pravidelnou informaci o tom, jaké produktové změny a inovace banky a pojišťovny provedly za uplynulý měsíc. Novinky v průběhu října letošního roku oznámily Air Bank, Česká spořitelna, ČSOB, Fio banka, Generali Česká pojišťovna...
|
Žebříček doplňkového penzijního spoření v prosinci
Žebříček penzijních účastnických fondů změnil pořadí. Už druhým měsícem zhodnocení fondů klesá, přitom ještě do října zhodnocení účastnických fondů rostlo. Aktuální data a akce penzijních společností naleznete v našem článku...
|
všechny články v rubrice
|