Finparáda Vám pomůže vybrat ten nejvhodnější finanční produkt
Bankovní účtySpořenípenzePůjčkyPojištěníInvesticeSpočtěte sibanky ...

Rizika koupě ojetého vozidla

31.5.2024  |  Valerie Koubová | foto: Shutterstock
  


Totální škoda na vozidle. Lze opravit takové vozidlo a jaká jsou rizika koupě auta po takové škodě? Co byste si měli před koupí ojetého vozidla zkontrolovat?


Poškození či havárii má za sebou 6 z 10 inzerovaných vozidel. Až 99,4 % všech vozidel se prodává jako nehavarovaná a navíc každé 11. auto z inzerce má za sebou tzv. totální škodu. To uvádí tisková zpráva společnosti Cebia.

Totální škoda obecně znamená, že náklady na opravu auta jsou tak vysoké, že se již auto nevyplatí opravit. V případě povinného ručení je hranice nastavena na 100 % aktuální ceny auta.

U havarijního pojištění si mohou pojišťovny určit vlastní smluvní limity, které jsou součástí pojistné smlouvy. U většiny pojišťoven je tato hranice nastavena na 80 % obvyklé ceny vozidla v době poškození. Pokud je dosažena tato hranice nákladů na opravu poškozeného vozidla, přistupuje se k posuzování škody jako totální. Tato 80 % výše má mj. chránit majitele od případů, kdy se započne oprava vozidla a v jejím průběhu se zjistí, že náklady na opravu přesáhnou obvyklou cenu vozidla, a tím také maximální limit pojistného plnění, který je taktéž stanoven v pojistné smlouvě.

Opravitelné, či neopravitelné?

Přestože pojišťovna škodu posoudí jako totální, nemusí být vozidlo zcela na odpis. Pojišťovny při výpočtu nákladů na opravu vycházejí z cen u autorizovaných opravců a za použití originálních náhradních dílů. Opravit poškozené auto lze i jinak, a to bývá častým kamenem úrazu. Především, když se chystáte takové vozidlo koupit.

Pokud kupující ví, že vozidlo bylo v minulosti poškozeno v takovém rozsahu, že dané poškození bylo označeno jako totální, a to bez rozdílu, zda byla překročena hranice 80 či 100 %, měl by se rozhodnout, zda ho skutečně chce. Pro někoho může být lákavá atraktivní cena, která se u těchto aut někdy vyskytuje. Nese to s sebou ale riziko snížené bezpečnosti. Položme si otázku, proč by prodávající, který vozidlo draze opravil, ho nyní prodával se slevou. Pokud kupující bude spokojen s odpovědí, že původní majitel provedl opravu levněji, protože použil levnější nebo již dříve použité díly a zvolil jednoduší technologie opravy, než určuje výrobce vozidla, pak je na něm se pro koupi daného vozidla rozhodnout. V reálném životě však kupující často o předchozí totální škodě není informován, nebo je mu sděleno, že pojišťovna odhadovanou cenu opravy nereálně navýšila a skutečný rozsah škody byl výrazně menší, než zjistil technik pojišťovny, čemuž řada kupujících bohužel ráda uvěří,“ říká Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia.

Levná oprava

Vozidlo lze opravit i za použití neoriginálních dílů nebo také dílů z havarovaných aut, což má za následek výrazné snížení celkové ceny opravy. Pozor si však musíme dát na možnou nižší kvalitu takovýchto dílů a nulovou záruku v případě koupě již použitých dílů.

Auta po ekonomických totálních škodách jsou velice ziskovým byznysem pro podvodníky, kteří je za levno opravují, či nechají opravit, a draze prodají. Marže se vyšplhají i do statisíců a není se tedy čemu divit, že někteří prodejci se na takto havarovaná auta přímo zaměřují. Tyto vozy se obvykle prodají v aukci po havárii do několika málo dnů. Aby na nich prodejci co nejvíce vydělali, často nedodržují všechny body opravy, například místo nového funkčního airbagu namontují do vozu levné tzv. šidítko, které zmate řídicí jednotku natolik, aby si myslela, že airbag je funkční a fungovala tak kontrolka, která se po nastartování motoru rozsvítí a zhasne. Často se také neopravují komponenty u bezpečnostních pásů,“ říká Martin Pajer z Cebia s tím, že jde jen o dva z mnoha případů, jak se při opravách vozů podvádí. Bylo by ideální, kdyby taková vozidla byla opravována výhradně v autorizovaných servisech, které by díky vysokým standardům dokázaly zajistit, že provoz těchto aut bude bezpečný,“ uvádí dále Pajer. Provozem těchto vozidel jsou ohroženi nejen samotní pasažéři vozidla, ale je také ohrožena bezpečnost na silnících.

Možností je prověření historie vozidla

Bohužel je pravidlem, že kupující nejsou mnohdy vůbec o prodělané havárii a jejím rozsahu informování. Každý, kdo si kupuje ojeté auto, a pokud je dovezené ze zahraničí, tak to platí dvojnásob, by si měl ověřit jeho historii. Je to cesta, jak se o ekonomické totální havárii či jiných i menších poškozeních dozvědět. Kromě toho si lze ověřit, zda auto nemá stočený tachometr, nebylo odcizené či není zatížené leasingem, kdy bylo skutečně vyrobeno a pro kterou zemi, jak bylo v minulosti inzerováno a řadu dalších důležitých informací. Často lze vidět i fotografie vozu po havárii z ohledání technikem pojišťovny,“ upřesňuje Martin Pajer z Cebia. 

Přehled a srovnání pojištění vozidel najdete na Finparádě zde

Kontrola vozidla v servise před koupí

Před koupí dříve poškozeného vozidla, byste si jej měli prověřit a nejlépe nechat zkontrolovat v servise. Samy pak můžete provést alespoň vizuální kontrolu, zda odpovídá slícování plechových dílů, svary na nosnících a jejich rovnání, tvarové změny apod.

Servis může zkontrolovat následující:
 
  • kontrolu originality VIN,
  • původnost motoru a převodovky, popř. pokud byla deklarována jejich výměna, tak shodu daného komponentu pro daný model,
  • načtení případných chybových hlášení řídících jednotek vozidla,
  • kontrola slícování plechových dílů,
  • proměření tloušťky laku a porovnání, zda zjištěná tloušťka laku odpovídá deklarované opravě (tj. zda byl díl vyměněn či jen opraven),
  • kontrolu nosných prvků karoserie, popř. rámu u vozidel s rámem,
  • kontrolu náprav vč. proměření geometrie, 
  • kontrolu důležitých mechanických dílů, které měly být vyměněny - zda byly vyměněny a zda výrobce daného instalovaného dílu odpovídá deklarované opravě (např. řídící jednotky, vzduchová a palivová potrubí, čerpadla, součásti brzdové soustavy aj.).

Žebříček pojištění Obrázek: Pokračuj
Kalkulačka auto pojištění Obrázek: Pokračuj
Sjednání pojištění vozidel Obrázek: Pokračuj



      
  



Žebříček s nejlepšími spořicími účty podle odborníků - zde
Kalkulačka spoření, nejvýhodnější spořicí účty od bank i záložen - zde




všechny články
Dále v rubrice

Rok od spuštění mobilní aplikace KOOPILOT

Obrázek: Aplikace Koopilot Minulý rok v květnu představila pojišťovna Kooperativa unikátní aplikaci KOOPILOT, která vyhodnocuje styl jízdy řidiče. Klienti si ji zdarma nainstalují do svého chytrého telefonu při sjednání pojištění vozidla a na základě hodnocení této aplikace mohou získat část...

Denní zprávy

Obrázek: Denní zprávy Zajímá vás svět finančních produktů a služeb, ale i ekonomická témata? Každý všední den pro vás připravíme přehled těch nejzajímavějších informací a novinek z finančního trhu za den předchozí. Sledujte naše...

Jak pojistit auto na cestu do zahraničí?

Obrázek: Dovolená auto Pokud plánujete letní dovolenou v zahraničí a chystáte se cestovat vlastním vozem, je důležité myslet nejen na zdravotní pojištění, ale i na ochranu vašeho automobilu. Dlouhé hodiny za volantem mohou snadno vést k nehodě. Následky přitom mohou být fatální...

Jak se Češi vypořádavají s výpadkem příjmů?

Obrázek: Noha v sádře Loni došlo k téměř 420 tisícům pojistných událostí spojených se zdravím. Pro 37 % Čechů podle aktuálního průzkumu České asociace pojišťoven taková situace znamená pokles příjmů, a to nejčastěji o 31–50 %. Ten vykrývají především z finančních rezerv či ze státní podpory...

všechny články v rubrice









   


Bankovní účtySpořeníPenzePůjčkyPojištěníInvesticeSpočtěte siBanky, pojišťovny, ...DomůO FinparáděTiskRedakceNapište nám  


Finparáda - finance na dlani   Všechna práva vyhrazena
Scott & Rose, s.r.o., U Chaloupek 410/5, 182 00 Praha 8, IČ: 26148374, DIČ: CZ26148374, Email: redakce@finparada.cz