Služba Hlídám si, kolik mám chrání před zneužitím identity a úvěrovými podvody
| 16.2.2016 | Monika Šimůnková, zpráva CRIF – Czech Credit Bureau | |
Hlídám si, kolik mám - to je nová služba, kterou spouští Bankovní a Nebankovní registr klientských informací. Ta umožní veřejnosti hlídat si možné zneužití identity před úvěrovými podvody, ale také další významné změny na jejich úvěrové zprávě jako například na opožděnou splátku. Služba je již dostupná prostřednictvím portálu www.kolikmam.cz.
Služba Hlídám si, kolik mám slouží jako prevence před úvěrovými podvody. Nejen, že uživatele upozorní na případné zneužití identity, ale také upozorní na opožděnou splátku. Uživatelé služby mají informace k dispozici po přihlášení v klientské zóně portálu nebo jsou informováni prostřednictvím e-mailu či SMS. „Časté jsou pokusy o úvěrové podvody na základě odcizených či ztracených dokladů. Z aktuálně zveřejněných statistik Policie ČR totiž vyplývá, že věřitelé policii v roce 2015 oznámili téměř 1 300 případů označených jako úvěrový podvod a podvod platební kartou v celkovém objemu škody ve výši 58 621 000 Kč,“ vysvětluje Romana Knyblová, projektová manažerka společnosti CRIF – Czech Credit Bureau, která službu provozuje. V praxi se také stává, že lidé zapomenou na drobné neuhrazené závazky při změně banky či u plateb kreditní kartou. „Aktuální přehledy o tom, jak si stojíme v úvěrových registrech, mohou přitom pomoci předejít mnoha nedorozuměním. Jde především o méně viditelné závazky, třeba z kontokorentních účtů a kreditních karet nebo z poplatků za nepoužívané služby. Dobrý přehled o vlastních financích je základem správného vedení osobního a domácího rozpočtu,“ uvádí ředitel Poradny při finanční tísni David Šmejkal. Využití služby Hlídám si, kolik mám je vhodné také pro lidi, kteří své závazky běžně platí včas „V praxi se setkáváme s případy, kdy se lidé dostali do dluhů, aniž by o tom věděli. Jde o situace, kdy jsou ručiteli a dlužník bez jejich vědomí přestane úvěr splácet. Problémové mohou být také společné hypotéky u rozvedených manželů,“ upozorňuje Knyblová. Aktivace služby je zpoplatněna Bankovní a Nebankovní registr klientských informací se v letošním roce staly partnerem kampaně Evropské komise zaměřené na práva spotřebitelů v oblasti úvěrů. Oba zmíněné registry se tak rozhodly podporovat lepší přístup občanů k informacím o jejich právech a povinnostech. Spuštění služby Hlídám si, kolik mám je jedním z kroků k naplnění partnerství. „Vítáme iniciativy, které přispějí k větší ochraně spotřebitelů. Pro ty, kteří se rozhodnou vzít si úvěr, je větší informovanost v této oblasti vždy přínosem,“ uvedla k tomu Karolína Kottová, mluvčí Zastoupení Evropské komise v ČR. Služba je placená a stejně jako úvěrová zpráva je poskytována oběma úvěrovými registry samostatně. Roční aktivace služby je pro Bankovní registr zpoplatněná částkou 250 Kč a stejný poplatek je účtován i v rámci Nebankovního registru klientských informací.
všechny články | |
Dále v rubrice
všechny články v rubrice
|