Finparáda Vám pomůže vybrat ten nejvhodnější finanční produkt
Bankovní účtySpořenípenzePůjčkyPojištěníInvesticeSpočtěte sibanky ...

Odložená platba není půjčka

9.3.2020  |  Zdeněk Bubák, zpráva MALL Pay
  


Obrázek: Mobil v ruceOdložená platba bývá považována za způsob platby budoucnosti. V současnosti roste nejrychleji ze všech platebních možností – například jen pomocí MALL Pay lidé o letošních Vánocích nakoupili zboží za několik desítek milionů. Růst její popularity však provází celá řada mýtů, neznalost principu služby ze strany spotřebitelů a také zmatky kolem názvosloví. Odložená platba, která se v české e-commerce běžné využívá a která vychází ze zahraničních vzorů, totiž paradoxně funguje podle jiného principu, než jí přisuzuje zákon. Co tedy je takzvaná odloženka, kterou mohou lidé využívat při nákupech na e-shopech?




Odloženka není půjčka aneb zmatek v názvosloví



Mnoho spotřebitelských organizací i zákazníků považuje odloženou platbu za formu půjčky. Sousloví “odložená platba” se totiž objevuje v zákoně 257/2016 Sb. o spotřebitelském úvěru, kde je bez jakéhokoliv vysvětlení mechaniky uvedeno jako jedna z variant spotřebitelského úvěru. Stejné označení se však v minulosti zažilo podle zahraničních vzorů pro jednu z platebních možností, která dokázala zajistit odložení platby u e-shopu. Ta však s úvěrem nemá nic společného.

"Například naše platba MALL Pay je zdarma, nemá stanovenou RPSN. Pokud spotřebitel za zboží nezaplatí, nenaskakuje mu žádný úrok. Označení ‘odložená platba’, jak ho historicky používáme my, vychází z překladu sousloví ‘deferred payment’, které zavedly podobné služby v zahraničí – například největší evropský fintech Klarna. Jedná se tedy o zmatek způsobený tím, že v e-commerce se začal pojem využívat v jiném kontextu než později v zákoně," uvádí Adam Kolesa, CEO MALL Pay.

Odloženka je pro zákazníka zdarma, platí za ní e-shop



Kolik stojí uživatele odložení platby za objednávku? Nestojí nic. E-shop možnost zaplatit později zákazníkům poskytuje zdarma. 

“E-shopy jsou ochotni za zákazníka, který využije odloženku, zaplatit. Podobně jako u těch, kteří platí kartou. Zákazníci, kteří nakupují s MALL Pay, totiž zpravidla nakupují častěji a více,” zmiňuje Adam Kolesa.

K odložence nepotřebujete osobní doklady



Abyste mohli využít odložení platby, není potřeba složitě prokazovat svou totožnost. Není potřeba dokládat ani výpisy z účtu. Pro první posouzení zpravidla stačí vaše potvrzení prostřednictvím telefonního čísla.

“V MALL Pay se snažíme, aby byla odloženka jednou z nejjednodušších způsobů, jak platit za zboží. Je tedy logické, že po zákaznících, kteří ji využívají poprvé, chceme minimum údajů. Raději nastavíme první limit na nízkou částku a postupně ji na základě vzájemné důvěry zvyšujeme,” vysvětluje Adam Kolesa.

Odloženku nevyužívají klienti bez peněz



Odložená platba může vypadat jako lákavá cesta, jak si vyhodit z kopýtka na cizí účet. Kdo by si však myslel, že přitahuje především klienty, co mají hluboko do kapsy, divil by se. Těch je totiž naprostá menšina. Uživatelé, využívající odloženku, jsou majetní, jen ji využívají pro zlepšení svého cashflow a zjednodušení celého procesu – k nákupu totiž nepotřebují platební kartu nebo řešit platbu převodem.

@@Adverts_middle@@“Nejtypičtějším uživatelem bývá rodič na mateřské, která zároveň plánuje nákupy pro svou domácnost. Je cenově senzitivní, a protože má domácnost hodně výdajů, snaží se nakupovat výhodně. Spravuje běžný provozní účet domácnosti, na který ji pravidelně přichází mateřská nebo rodičovská. Ví tedy, kdy se může dostat na nulu. Odloženku používá především proto, aby mu neunikly slevové akce ve chvíli, kdy už na účtu moc peněz nezbývá. To však rozhodně neznamená, že by neměl dostatek peněz třeba na spořícím účtu,” zmiňuje Kolesa.

Odloženka není pro každého



Odložit si splatnost e-shop však nedovolí každému. Přestože se e-shopy snaží k jejímu využívání motivovat zákazníky co nejvíce, rozhodně tak není na úkor jejich spolehlivosti. Každý klient, který chce odloženku využít, tak musí splnit několik důležitých podmínek.

"Zhruba třetina lidí na odloženou platbu nedosáhne kvůli negativnímu skóringu. Kontrolujeme celou řadu parametrů a samozřejmě se koukáme i na zadlužení. Přivádět do e-shopů zákazníky s prokazatelně špatnou platební morálkou by bylo kontraproduktivní. Novým klientům zároveň nastavujeme velice nízký platební limit, který postupně zvyšujeme,” vysvětluje Kolesa.

S odloženkou na včasnou platbu nezapomenete



A co když zákazník za zakoupené zboží v předem určený den nezaplatí? I to je možné – služby se ho snaží kontaktovat po všech kanálech včetně volání, SMS a e-mailů. Pokud na výzvy nereaguje, přichází zpravidla po několika dnech první upomínky. V případě MALL Pay zpoplatněné stokorunou. Pokud nereaguje ani na třetí, začíná se s nezaplaceným zbožím pracovat jako s běžnou pohledávkou – tedy podobně, jako když není zaplacen účet za telefon nebo elektřina.

“99 % lidí, kteří platbu MALL Pay využili, platí včas. To procento těch, kteří zapomenou, zaplatí po prvním upozornění. Odloženka rozhodně není nastavena tak, aby na dlužnících vydělávala, naopak – našim cílem je, aby časem nebyli žádní. Každý, kdo nezaplatí, totiž celý ekosystém poškozuje,” zakončuje Kolesa.

Obrázek: Mobil


      
  





všechny články
Dále v rubrice

Aplikace KB+ má už přes 1,5 milionu klientů. Komerční banka slaví úspěch a chystá další vylepšení

Obrázek: KB poradenské místo Aplikace KB+ od Komerční banky překročila hranici 1,5 milionu uživatelů a patří k nejrychleji rostoucím bankovním platformám na českém trhu. Banka dostala od uživatelů už přes 100 tisíc hodnocení a podnětů, což vedlo ke stovkám vylepšení...

Banky se na podzim předhánějí v odměnách. Co pro vás nabízejí?

Obrázek: Hodiny a peníze I v listopadu banky stále udržují atraktivní nabídky pro nové i stávající klienty. Snaží se zaujmout zejména finančními bonusy, zvýhodněnými úroky nebo speciálními odměnami za doporučení. Co zajímavého finanční domy připravily? Přinášíme vám pravidelný přehled aktuálních...

Produktové novinky bank v říjnu aneb co nového pro nás banky připravily?

Obrázek: Bankovni produkty Přinášíme vám pravidelný přehled produktových změn a inovací, které banky a pojišťovny provedly za uplynulý měsíc. Novinky v průběhu října letošního roku oznámily Air Bank, Banka CREDITAS, Direct pojišťovna, Fio banka, Komerční banka, MONETA Money Bank...

Kdo vyhrál v soutěži Visa Nejlepší banka a Nejlepší pojišťovna 2025?

Obrázek: Logo Visa Nej banka a pojišťovna 2025 Hospodářské noviny vyhlásily výsledky již 17. ročníku soutěže Visa Nejlepší banka a Visa Nejlepší pojišťovna 2025. Hodnotitelem této soutěže je společnost Scott & Rose, provozovatel finančního portálu Finparáda.cz. Analytici ze Scott & Rose vyhodnocují...

všechny články v rubrice









   
 
Nejlepší penzijní spoření
ZaVodou by Conseq
Allianz pojišťovna




Bankovní účtySpořeníPenzePůjčkyPojištěníInvesticeSpočtěte siBanky, pojišťovny, ...DomůO FinparáděTiskRedakceNapište nám  

Finparáda - finance na dlani   Všechna práva vyhrazena
Scott & Rose, s.r.o., U Chaloupek 410/5, 182 00 Praha 8, IČ: 26148374, DIČ: CZ26148374, Email: redakce@finparada.cz
Spravovat souhlas s nastavením cookies