Mobilem platí každý třetí Čech
4.4.2022 | Jan Bachura, zpráva Cofidis | |
Češi jsou přesvědčeni o tom, že finanční technologie mají v jejich životech smysl. Více než tři čtvrtiny lidí považují za tu nejdůležitější internetové bankovnictví, téměř 60 procent bezkontaktní platby a 44 procent mobilní bankovnictví. Na opačné straně žebříčku se umístila umělá komunikační inteligence či v tuto chvíli u nás stále ne příliš rozšířené e-peněženky. Pouhých 5 procent lidí by z široké škály technologií spojených se správou financí nenašlo žádnou, která by jim připadala užitečná. Vyplývá to z průzkumu společnosti Cofidis mezi 525 respondenty.
V únoru tomu jsou tři roky, co byla v Česku spuštěna platební služba Apple Pay. Mobilní platby si od té doby získávají stále větší oblibu. Podle výzkumu společnosti Mastercard z konce minulého roku mobilem platí 32 % Čechů. Podle Sdružení pro bankovní karty vzrostl celkový počet bezhotovostních transakcí ve 3. čtvrtletí minulého roku meziročně o téměř 25 %. Oblibu bezhotovostních plateb včetně těch mobilních potvrzuje i průzkum Cofidisu, když tento způsob placení zařadilo mezi nejužitečnější finanční technologie 56 % lidí napříč všemi věkovými kategoriemi, což je druhé místo hned po internetovém bankovnictví se 77 %. Zejména mezi vysokoškoláky jsou bezhotovostní platby velmi oblíbené, ve svém výběru nejužitečnějších technologií spojených se správou financí je označily více než dvě třetiny z nich. „Bezkontaktní a zejména pak mobilní platby jsou jednou z finančních technologií, na jejichž raketovém růstu má značný podíl koronakrize. S rozvojem i dostupností chytrých telefonů a zároveň preferencí hygienického a bezpečného placení si během posledních let tyto platby vyzkoušeli i lidé, kteří do té doby finanční technologie odmítali. A lze předpokládat, že díky jednoduchému a pohodlnému užití, u mobilních plateb navíc i bez nutnosti zadávat PIN, od těchto plateb ani do budoucna neupustí,“ říká Milan Bouda, marketingový ředitel společnosti Cofidis. Ruku v ruce s rozvojem chytrých telefonů a oblibou internetového bankovnictví i mobilních plateb se na třetím místě, co se týká užitečnosti finančních technologií, umístilo mobilní bankovnictví s 44 %. Rozšiřování online služeb Pandemie také měla zásadní vliv na digitalizaci, a to jak v oblasti finančního sektoru, tak třeba i v oblasti nakupování, což vedlo k dalšímu rozšiřování online služeb. Kromě výrazného růstu mobilních plateb či vývoje mobilních aplikací zaznamenalo výrazný růst třeba online podepisování smluv. Online podpis tak obsadil v žebříčku nejužitečnějších technologií čtvrté místo. „Online podepisování smluv nabízíme již několik let a během pandemie se stalo zejména díky eliminaci rizikových kontaktů obzvláště oblíbené jak mezi zákazníky, tak mezi finančními poradci. Celkem u nás bylo prostřednictvím online podpisu v posledním roce realizováno více než 85 % veškerých smluv ke klasické půjčce,“ doplňuje Bouda. Aplikace ke správě rozpočtu neberou Na opačném konci žebříčku nejužitečnějších technologií se umístily e-peněženky nebo finanční aplikace určené ke správě rozpočtu. Svůj život si také dle průzkumu lidé umí dost dobře představit bez umělé komunikační inteligence, jako jsou mailboti či chatboti. „Umělá komunikační inteligence je v případě správného nastavení výborný doplňkový komunikační kanál mezi společností a klientem. Ačkoliv v současné době nemůže nahradit osobní kontakt, v určitých ohledech dává využití mailbotů, chatbotů či voicebotů velký smysl. Mohou pomoci ulevit poradcům od rutinních otázek či rozesílání marketingových akcí a ti mohou odbavit více klientů nebo se věnovat složitějším dotazům,“ uzavírá Bouda. reklama

|
 Jaké banky podporují placení mobilem a chytrými hodinkami? Následující tabulka uvádí přehled toho, u jakých bank na českém trhu lze platit pomocí mobilního telefonu či chytrých hodinek, a to pomocí služeb Google Pay, Apple Pay, Garmin Pay a Fitbit Pay. Banka | Google Pay | Apple Pay | Garmin Pay | Fitbit Pay | Air Bank |  |  |  |  | Banka CREDITAS |  |  |  |  | Česká spořitelna |  |  |  |  | ČSOB |  |  |  |  | Equa bank |  |  |  |  | Expobank |  |  |  |  | Fio banka |  pouze Mastercard a Maestro |  pouze Mastercard a Maestro |  pouze Mastercard a Maestro |  pouze Mastercard a Maestro | Hello bank! |  |  |  |  | J&T Banka |  |  |  |  | Komerční banka |  |  |  |  | mBank |  |  |  |  | MONETA Money Bank |  |  |  |  | Poštovní spořitelna |  |  |  |  | Raiffeisenbank |  pouze Mastercard |  pouze Mastercard |  pouze Mastercard |  pouze Mastercard | Trinity Bank |  |  |  |  | UniCredit Bank |  |  |  |  | Zdroj: Scott & Rose, stav k 1. 4. 2022 ČSOB má i vlastní mobilní aplikaci pro placení mobilem s názvem DoKapsy, která nahradila původní aplikaci NaNákupy. Raiffeisenbank má i vlastní mobilní aplikaci pro placení mobilem s operačním systémem Android s názvem RaiPay (pouze pro Mastercard), kterou klienti mohou stále využívat.
všechny články | |
Dále v rubrice
Která bankovní aplikace je nejpřívětivější? Sami uživatelé hodnotí
Bankovní mobilní aplikace se staly běžnou součástí našich životů. Umožňují nám rychle spravovat finance, zadávat platby nebo sledovat výdaje přímo z telefonu. Jejich kvalita a přívětivost proto hrají klíčovou roli v celkové spokojenosti klientů. Zmapovali jsme...
|
Banky posilují bezpečnost. MONETA zavádí nouzové tlačítko pro zablokování účtu
MONETA Money Bank nově umožňuje klientům jediným tlačítkem ve Smart Bance nebo Internet Bance zablokovat přístup ke všem bankovním přístupům a platebním kartám v případě, že se stanou oběťmi kybernetického útoku a hrozí, že byl jejich účet napaden...
|
Bezkontaktně a stylově: Platební prsten od mBank si oblíbily tisíce uživatelů
Platební prsten, který mBank představila ve spolupráci s českou značkou Niceboy, si rychle získal oblibu mezi sportovci, cestovateli a všemi, kdo chtějí platit pohodlně, stylově a bezpečně. Od jeho spuštění Češi provedli více než půl milionu transakcí za celkovou...
|
Banky rozšiřují nabídku odměn i pro děti, co jim nabízejí?
Banky se snaží zaujmout jak nové, tak stávající klienty prostřednictvím finančních odměn, slev i různých soutěží. Některé banky obracejí svou pozornost stále častěji na nejmladší klienty. Dětem nabízejí bonusy za založení účtu a zapojují je do speciálních soutěží...
|
všechny články v rubrice
|