Nejlepší půjčka v loňském roce podle Finparády se představuje
Přinášíme Vám další rozhovor s manažerem banky, týkající se zákulisí tvorby a poskytování bankovních produktů. Tentokrát se dozvíte více o Půjčce od Air Bank, která zvítězila v kategorii Půjček v soutěži Finparáda - Finanční produkt roku 2013. Již jsme Vám prostřednictvím rozhovorů s produktovými manažery bank představili Bežný účet a Spořicí účet od Equa bank.
Soutěž Finparáda - Finanční produkt roku je pořádána každoročně a výsledky za uplynulý rok jsou zveřejňovány vždy na konci ledna roku následujícího. Nedávno jsme veřejnost seznámili s vítězi v jednotlivých kategoriích - Spořicí účty, Běžné účty, Půjčky, Hypotéky a Investiční životní pojištění, a to za rok 2013. Výsledky za všechny uplynulé ročníky můžete získat zde. Na otázky Finparády.cz ohledně Půjčky odpovídal Robert Štefl, šéf produktového týmu Air Bank. Finparáda.cz: Vaše Půjčka zvítězila v kategorii půjček v soutěži Finparáda – Finanční produkt roku 2013 zejména díky svým parametrům, které klienty zajímají, tj. nemá poplatky za zřízení a vedení, dokonce ani za mimořádné splátky nebo předčasné splacení. V neposlední řadě ji poskytujete za relativně nižší sazby než vaše konkurence. Proč jste zvolili takové parametry, jaké jste zvolili, a nebojíte se, že na půjčce jako banka nakonec proděláte? Chtěli jsme, aby naše půjčka byla stejně jednoduchá, výhodná a originální, jako náš běžný nebo spořicí účet. O tom, že u ní nebudeme klientům účtovat žádné poplatky, jsme rozhodli ještě před tím, než se kolem nich rozjela vleklá soudní pře. Myslíme si totiž, že cenou u půjčky je prostě úrok. Navíc by se nám takové poplatky do našeho jednostránkového ceníku ani nevešly. Úrok jsme pak nastavili tak, aby se mohl každý dobře splácející klient dostat na nejnižší možnou sazbu. Díky tomu, že máme řádově nižší náklady než velké banky a spokojíme se s menším ziskem, si takto výhodné úročení můžeme dovolit nabízet. Finparáda.cz: Na jaké parametry vaší Půjčky si myslíte, že klienti nejvíce slyší? Co klienty k Půjčce nejvíce „přitáhlo“? Podle mého názoru je to právě nízká sazba za řádné splácení, s kterou jsme přišli jako první banka na trhu. Než jsme s tímto konceptem přišli, neměli klienti vůbec žádnou šanci svým řádným splácením výši úroku ovlivnit. V reklamách byli lákáni na nízké sazby, ale při žádosti se dozvěděli, že ty jsou vyhrazené jen těm nejbonitnějším klientům. Že podle jejich profilu je riziko větší. Přesně to jsme chtěli změnit, když jsme s naší půjčkou odměňující za řádné splácení přišli. Naši inzerovanou sazbu 9,9 % dáme automaticky úplně každému, kdo bude svou půjčku splácet čas. Klienti tak mohou jen a pouze svým vlastním chováním ukázat, že se statistiky mohou mýlit. Finparáda.cz: Můžete nám sdělit, jaký byl náběh prodeje Půjčky, zda byl kontinuální, nebo v rámci něho byl nějaký zlomový bod, kolik jste Půjček doposud poskytli? Přestože jsme s naší půjčkou přišli teprve před rokem a čtvrt, stali jsme se na konci loňského roku pátým nebo šestým největším poskytovatelem spotřebitelských půjček mezi bankami. Celkově jsme jen v loňském roce poskytli v půjčkách jen domácnostem přes 3 miliardy korun. Zájem klientů se navíc v průběhu roku zvyšoval, takže věříme, že letos poskytneme půjček ještě více než loni. Finparáda.cz: Jaký je průběh splácení? Jsou naplněny počáteční předpoklady podílu nesplácených Půjček? Jaký je nyní podíl nesplácených, či opožděně splácených Půjček? Naprostá většina klientů možnosti zvrátit statistiku ve svůj prospěch využívá a splácí bez sebemenšího zaváhání, díky tomu mají stále nárok na nejnižší možnou sazbu. Ale i u zbylých klientů, kteří již s nějakou splátkou zaváhali, je zatím průměrná úroková sazba velmi nízká, protože při opožděné splátce nepřijdou o celou bonusovou sazbu, ale jen její část. Podíl dlouhodobě nesplácejících klientů je u nás úplně minimální. Celé nás to vede k názoru, že odměna za řádné splácení funguje jako motivace mnohem lépe než hrozby sankcemi v případě nesplácení, jak je to standard u většiny ostatních bank. Finparáda.cz: Jak dlouho trvá poskytnutí Půjčky a jak probíhá? Co klient k Půjčce potřebuje? Máte pro nás nějaké zajímavosti o tom, co na klientovi hodnotíte? Asi nám nesdělíte všechny podrobnosti s ohledem na konkurenci, proto se ptám jen na případné zajímavosti. Nejpohodlnější je zažádat si o půjčku online na našem webu. Naši klienti o ni mohou požádat dokonce přímo ve svém internetovém bankovnictví, kde jednoduše zjistí, kolik jim můžeme půjčit, kolik splátek jim při řádném splácení odpustíme a kolik díky tomu ušetří. O půjčku je ale samozřejmě možné zažádat také na pobočce nebo třeba po telefonu cestou to práce. K samotné žádosti o půjčku je pak už jen potřeba dodat osobní doklady a u vyšších částek ještě potvrzení o příjmu nebo jiný doklad, o který klienta požádáme. Samotný proces schvalování půjčky pak není nějak výrazně odlišný – stejně jako jiné banky každou žádost prověříme například s využitím skóringových modelů, úvěrových registrů, porovnání příjmů a výdajů a podobně. Odlišné je to jen v tom, že základní sazbu, kterou klientům spočítáme, téměř žádný z nich reálně nemá. Díky včasnému splácení se totiž drtivá většina klientů dostane na nejnižší možný bonusový úrok 9,9 %, který je stejný pro všechny. Finparáda.cz: Mají na poskytnutí Půjčky šanci i klienti se záznamem v Registru dlužníků? Záleží na tom, o jaký typ záznamu jde, protože registry dlužníků obsahují jak negativní, tak i pozitivní informace. Pokud má klient v registru jen pozitivní informace o historii dřívějších půjček, které vždy splácel včas, tak mu to v získání další půjčky může naopak pomoci. U negativních záznamů vždy záleží na jejich četnosti a závažnosti. Určitě ale neplatí, že třeba klientovi se záznamem o jedné opožděné splátce ve výši 1 000 korun před dvěma lety banka další půjčku automaticky zamítne. Finparáda.cz: Co nového plánujete jako banka v roce 2014 v oblasti půjček? S první velkou novinkou jsme přišli už na začátku roku. Od ledna nově klientům umožňuje, aby si k nám převedli z jiných bank či nebankovních společností až pět půjček najednou a sloučili je u nás do jedné výhodnější půjčky. Do té si mohou kromě spotřebitelských půjček sloučit i závazky spojené s používáním kreditní karty nebo kontokorentu. Stejně jako u naší klasické půjčky nebo refinancování odměňujeme klienty i u konsolidace za řádné splácení. Na čem jsme letos také začali intenzivně pracovat, jsou hypotéky. V současné době testujeme různé koncepty, jak by mohla naše hypotéka vypadat. Ale jestli se nám s ní podaří přijít ještě do konce letošního roku, zatím slíbit nemohu. Jak už jsem říkal na začátku, snažíme se všechny naše produkty vymýšlet lépe, než je má konkurence, a to nějakou dobu trvá.
všechny články | |
Dále v rubrice
všechny články v rubrice
|