Finparáda Vám pomůže vybrat ten nejvhodnější finanční produkt
Bankovní účtySpořenípenzePůjčkyPojištěníInvesticeSpočtěte sibanky ...

Která banka v chytrém mobilu je nejlepší? Máme odpověď!

29.11.2011  |  Zdeněk Bubák


V poslední době jsme přinesli několik článků o bankovnictví pro chytré telefony. Věnovali jsme se aplikacím, které si stáhnete přímo do mobilního telefonu. Telefon pak funguje jako počítač, ve kterém ovládáte svou aplikaci, a ta se sama spojuje přes internet s bankou a provádí na základě Vašich pokynů příslušné transakce. Bankami, které aktuálně aplikace pro mobilní bankovnictví nabízejí, jsou tyto: UniCredit Bank, Fio banka, mBank, Equa bank a Citibank. Další bankou, která alespoň vyhlásila termín nasazení smartbankingu, je ČSOB a její divize ERA / Poštovní spořitelna. ČSOB s Erou slíbily zahájit provoz od ledna 2012. A jako poslední se ozvala GE Money Bank, která smartbanking s aplikací v mobilním telefonu rozjede v prosinci tohoto roku. Mobilní bankovnictví jen přes prohlížeč internetu v mobilním telefonu nabízí ZUNO bank a také naposledy zmíněná GE Money Bank.

Pomocí aplikace si můžete prohlížet zůstatky a historii plateb, můžete u většiny bank provádět platby a další úkony, na které jste zvyklí z internetového bankovnictví. Doplňkem bývají i různé další informace, jako kurzy měn, mapa nejbližších bankomatů apod.

UniCredit podporuje nejvíce typů telefonů

UniCredit Bank nabízí mobilní bankovnictví pro nejširší škálu mobilních telefonů. Můžete si stáhnout aplikace nejen pro iPhone s operačním systémem iOS a tím pádem i pro iPad (oba od firmy Apple), dále pro rodinu mobilních telefonů s operačním systémem Android (od výrobců Samsung, HTC a dalších), ale i pro Nokie se Symbianem a pro manažerské telefony kanadského výrobce RIM s názvem BlackBerry.

Název aplikace je "Banka v mobilu - Smart banking". Ke stažení a přihlášení jsou třeba dvě SMS s linkem pro stažení aplikace a s aktivačním kódem. Po stažení aplikace proběhne první přihlášení, při kterém jste vyzváni k zadání aktivačního kódu, který jste obdrželi prostřednictvím SMS. Při prvním přihlášení si zvolíte PIN a ten si zapamatujete, protože jej budete nadále používat pro přihlašování do svého mobilního bankovnictví. Jako nepřihlášený klient můžete prohlížet mapu bankomatů a mapu poboček UniCredit Bank, případně volat na call centrum, jehož číslo vidíte v přihlašovacím okně.

Autor obrázků: UniCredit Bank

Po přihlášení se objeví hlavní menu aplikace v podobě 6 ikon a po výběru jednotlivých ikon se dostanete na dílčí podvolby. Zde je přehled hlavních a na ně navazujících voleb:
  • Účty - Zůstatky (včetně úvěrů a temínovaných vkladů) | Historie
  • Karty - Detaily karet | Historie (karetních transakcí)
  • Platby - Platba (bez šablony, se šablonou) | Přehled plateb
  • Kurzovní lístek
  • Užitečné informace
  • Nastavení
V Detailu Karty vidíte její název, číslo, jméno držitele, platnost, zůstatek kreditní karty, úvěrový limit, zda je aktivní atd. V Nastavení si můžete např. změnit PIN.

Citibank umí rozpoznat obchody ve Vašem aktuálním okolí, ve kterých získáte slevu ke své Citi kreditce

Smartbanking od Citibank se nazývá Citi Mobile. Umožňuje sledovat pohyby na běžném účtu, provádět platby, založit termínovaný vklad, získat informace o aktuálních směnných kurzech či zjistit, kde se nachází nejbližší bankomat nebo pobočka. Další zajímavou službou je tzv. Citi Lokátor, který nabízí přehled aktuálních míst, v nichž mohou klienti při platbě Citi kreditní kartou získat slevy v rámci programu Citi Club. 

Přístup ke svému bankovnímu účtu budou mít klienti po přihlášení pomocí SMS klíče doručeného na jejich mobilní telefon, či pomocí tradičního osobního klíče. Po přihlášení do aplikace Citi Mobile je možné převádět peníze mezi vlastními účty v rámci Citibank, stejně jako na jiné účty v rámci Citibank a také na účty jiných bank v ČR. Prostřednictvím mobilního bankovnictví mohou klienti Citibank spravovat své běžné, kartové i investiční účty a mohou získat také přehled o svých stávajících úvěrech. Klient je po pěti minutách nečinnosti z aplikace automaticky odhlášen.


Autor obrázků: Citibank

Po přihlášení se objeví hlavní menu aplikace v podobě 5 ikon a po výběru jednotlivých ikon se dostanete na dílčí podvolby. Zde je přehled hlavních voleb:
  • Účty
  • Převody
  • Termínované vklady
  • Kurzy
  • Nastavení
Zajímavé je, že i nepřihlášený klient může získávat různé informace z hlavní stránky pro nepřihlášené klienty, jako jsou hledání pobočky Cititbank (volba Najdi svou Citi), hledání slev na mapě (volba Najdi slevu), údaje o produktech Citibank (volba Produkty), informace o vlastní aplikaci (volba O Citi mobile) a může volat na Call centrum banky (volba Linka CitiPhone).

Pomocí Citi mobile Lokátoru si vyhledáte partnery (obchody) nabízející slevy a výhody k Citi kreditní kartě. Definujete vzdálenost, do které chcete hledat, a výsledek se Vám zobrazí na mapě (viz obrázky níže).

Autor obrázků: Citibank

Pod volbou účty vidíte nejen zůstatky běžných účtů, ale i stav portfolia investic včetně transakční historie (první obrázek zleva, níže). Dále můžete hledat nejen nejbližší ocbhody se slevou, ale i bankomaty a pobočky Citibank (druhý obrázek zleva, níže).

Autor obrázků: Citibank

Fio banka Vás nechá přes smartbanking poslat peníze i do zahraničí a vypočte Vám poplatky předem na kalkulačce

Smartbanking Fio banky Vám nejen poskytuje informace o Vašich financích, ale i možnost využít širší škály aktivních operací včetně zahraničních plateb.  Můžete si ve svém chytrém telefonu prohlížet přehledy zůstatků a historii transakcí, zadávat platební příkaz - v rámci ČR a na Slovensko zdarma, ale i do ostatních zemí eurozóny; přečíst si zprávy od banky, měnit nastavení, najít nejbližší pobočku nebo si spočítat poplatky za standardní transakce.




Autor obrázků: Fio banka

Na úvodní stránce smartbankingu od FIO banky na Vás čeká 6 voleb:

  • Účty
  • Příkaz k úhradě
  • Nastavení
  • Kalkulačka poplatků
  • Pobočky
  • Kontakty
Na druhém obrázku zleva ukazujeme možnosti převodů pomocí Fio smartbankingu. Převody peněz lze provádět více způsoby. Tato část aplikace je více propracovaná než u konkurence. Můžete si zvolit mezi:
  • převodem mezi vlastními účty
  • převodem v korunách v Česku
  • převodem v eurech na Slovensko
  • převodem do států eurozóny
Dále můžete získat informace o čekajících příkazech, tj. zadaných a doposud nerealizovaných platbách. Transakční historie je přehledná a je založena na popiscích jednotlivých plateb, které jste použili Vy nebo protistrana při převodu.

Smartbanking Fio banky je aplikace určená pro iPhone (iPad) a nově i pro telefony s operačním systémem Android. Informativní část je přístupná pro všechny bez přihlášení (jako u Citibank).

Equa bank - pěkný design v modré barvě

Volně přístupné, tj. bez přihlášení, jsou funkce Novinky, Bankovní kontakty a Nápověda a může je tak využít kdokoliv, kdo si aplikaci stáhl. Další funkce pro vstup do mobilního bankovnictví už může využívat jen ten klient, který si užívání funkce mobilního bankovnictví předtím povolil v internetovém bankovnictví. Při přihlášení do aplikace lze zvolit funkci zapamatování si hesla, obvyklou u internetových aplikací pro klasické počítače.

Bankovní kontakty nyní obsahují základní kontaktní údaje na zákaznický servis Equa bank, výhledově se rozšíří o vyhledání nejbližšího kontaktního místa banky a o další funkce. Funkci vyhledávání nejbližší pobočky a bankomatu však aplikace konkurence (např. Citibank nebo Fio banka) nabízejí, takže by Equa bank neměla s doplněním aplikace příliš otálet.
Nápověda, jako poslední volba hlavního menu, Vám poradí s ovládáním aplikace.


Autor obrázků: Equa bank

Na úvodní stránce smartbankingu Equa bank je 6 ikon:
  • Přehled (zůstatky účtů, přehled transakcí)
  • Platby (provádění platebních příkazů)
  • Čekárna plateb (nezaúčtované platby)
  • Novinky (zprávy z banky)
  • Bankovní kontakty (kontakt na zákaznický servis)
  • Nápověda
Po volbě Přehled získáte informace o účtech, zejména o zůstatcích a o transakcích provedených jako poslední. Transakční historie je založena na popiscích jednotlivých plateb, které jste použili Vy nebo protistrana při převodu.

Pomocí volby Platby vytvoříte nové příkazy k úhradě. 
V Čekárně plateb můžete získat informace o čekajících příkazech, tj. zadaných a doposud nerealizovaných platbách.

Převody peněz lze provádět více způsoby: převodem mezi vlastními účty nebo převodem v korunách v Česku. K zadávání plateb můžete využít šablon, které jsou opět známé z internetového bankovnictví.

Jako plus oceňujeme u aplikace od Equa bank samostatnou volbu Novinky, která je přístupná i pro nepřihlášeného klienta.

Aplikaci lze využívat pro iPhone i pro telefony s Androidem.

mBank chybí ve smartbankingu aktivní transakce

V souhrnu Vám aplikace zajistí přehled o produktech mBank, mimo jiné také např. možnost získat informace o obchodních místech mBank, ale nelze s ní provádět aktivní operace. Umožňuje jen pasivní operace, to znamená takové, při nichž není vyžadována autorizace prostřednictvím SMS kódu. V tomto spatřujeme značný nedostatek ve srovnání s konkurencí, která takové operace podporuje. Nastavovat a posílat nové platební příkazy tedy prozatím nelze. Pozitivem je stav účtů umístěný na hlavní obrazovce po přihlášení a celková přehlednost aplikace.

Autor obrázků: mBank

Na prvním obrázku zleva Vám představujeme hlavní obrazovku po přihlášení, na níž vidíte zůstatky svých základních účtů, jejichž seznam je nastavitelný (což považujeme za zajímavý rys aplikace mBank, odlišný od ostatních námi dříve představených aplikací), a pod nimi hlavní volby:
  • Účty
  • Karty
  • Úvěry
  • Nabídka pro Vás (informace z banky)
  • Nastavení
Na druhém obrázku zleva výše vidíte podrobný přehled účtů, a to včetně informace o disponibilním zůstatku.


Autor obrázků: mBank

Další obrázky se týkají transakční historie a přehledu platebních karet.

Všechny funkčnosti aplikace od mBank

Osobní a podnikatelské účty

Přehled a detaily ke všem osobním, podnikatelským a spořicím účtům
Detaily jednotlivých účtů
Historie transakcí
Nezaúčtované transakce
Blokace plateb
Plánované transakce
Předdefinovaní příjemci, platební převody
Trvalé platební příkazy
Inkaso / SIPO
K podnikatelským účtům také mTRANSFER

Platební karty
Přehled a detaily k vašim platebním kartám.
Autorizační limity dle částky a počtu
Transakční historie
Nezaúčtované transakce na platebních kartách
Blokace plateb
Provedení on-line splátky na kreditní kartě a zobrazení detailů smlouvy

Hotovostní úvěry, hypotéky

Detaily úvěrových produktů
Transakční historie
Parametry úvěrového produktu

Další
Blokace přístupových kanálů
Seznam a mapa obchodních míst, kontaktní údaje mBank
mBLOG, aktuality
Zobrazení speciální nabídky, např. předschválený úvěrový produkt
Nastavení úvodní stránky

Mobilní aplikace je vytvořena speciálně pro mobilní zařízení firmy Apple (iPad nebo iPhone) a další značky telefonů nepodporuje. Aplikace je dostupná zdarma a v podstatě nabízí přístup k vybraným funkcím internetového bankovnictví. Instalace aplikace by měla být jednoduchá. Ve svém iPhonu nebo iPadu si vyberete AppStore. Do vyhledávání aplikací napište "mBank CZ". Objeví se vám dvě aplikace. Pro iPhone zvolíte možnost "mBank CZ". Pro iPad vyberete druhou možnost "mBank CZ for iPad". Pomocí tlačítka "install" si stáhnete  zdarma aplikaci do svého mobilního zařízení.

Závěry

Pokud se rozhodujete o tom, k jaké bance uchýlíte své peníze, a rozhodující je pro Vás komunikace s bankou přes Váš mobilní telefon, bude jistě hrát roli to, zda vlastníte iPhone, mobilní telefon s Androidem nebo jiný telefon (např. Nokii nebo BlackBerry). Pokud nevlastníte iPhone ani telefon s Androidem, jedinou volbou pro Vás je UniCredit Bank nebo Citibank. Obě banky nabízejí aplikace, které mají to, co od nich očekáváte. Navíc Citibank má propracovanější vyhledávání poboček a bankomatů a pokud rádi využíváte kreditní karty a na ně navázané slevy, tak je pro Vás Citibank smartbanking ta správná volba.

Pokud naopak posíláte hodně plateb, a to i na Slovensko nebo do zemí EU, tak byste se měli rozhodnout pro Fio smartbanking.

Vyhovuje-li Vám jemný design, propracovaný detail a jednoduchost (což je nabídka zajímavá zejména pro ženy, ale nejen pro ně), zajímají Vás novinky od banky, bude pro Vás vhodný smartbanking od Equa bank.

mBank je designově také povedená, včetně přehlednosti, ale chybí jí zatím podstatná věc, neumožňuje provádět aktivní transakce.

Klady a zápory jednotlivých řešení

Banka Klady Zápory
UniCredit Bank » pro více typů telefonů
» propracované zprovoznění aplikace a přihlášení pomocí dvou SMS
» historie karetních transakcí
» žádné výrazné zápory
Citibank
» pro více typů telefonů
» vyhledávání poboček a bankomatů v okolí
» vyhledávání slev v okolí
» investiční portfolio v mobilu

» žádné výrazné zápory
Fio banka » více typů plateb
» platby do SR zdarma
» platby do EU
» převody mezi vlastními účty
» žádné výrazné zápory
Equa bank
» hezký design
» vysoká přehlednost a jednoduchost
» novinky na hlavní stránce pro nepřihlášeného uživatele
» převody mezi vlastními účty

» nenabízí vyhledávání poboček (jen volání na call centrum)
mBank » na hlavní obrazovce základní přehled účtů s možností je vybrat
» hezký design
» přehlednost
» bez možnosti použít aktivní operace (platby)
Zdroj: Finparáda

Další články na téma Smartbanking:


Další banka přijde s aplikací pro smartphony na ovládání Vašich financí

Smartbanking od Citibank

Equa bank smartbanking

Podívejte se na bankovnictví pro chytré mobily od mBank

Smartbanking od Fio banky

Jak vypadá bankovnictví v chytrém mobilu u UniCredit Bank?

Se smartbankingem přichází i Era a ČSOB

Smartphony dobývají naše banky - další je mBank

UniCredit je další v řadě s bankovnictvím pro chytré telefony

Jaké bude nové mobilní bankovnictví od Citibank?

Porovnejte si přímé bankovnictví a bankovní účty na Finparádě:

Finparáda / Bankovní účty / Přímé bankovnictví

Finparáda / Bankovní účty / Osobní účty



    



Žebříček s nejlepšími osobními účty podle odborníků - zde
Kalkulačka Vám odpoví, která banka nabízí účet s nejnižšími poplatky - zde




všechny články
Dále v rubrice

Platby na kontakt: hodně klientů, málo plateb

Obrázek: Žena s mobilem v ruce Snazší posílání peněz mezi lidmi pomocí telefonního čísla namísto čísla bankovního účtu už půl roku umožňuje služba Platby na kontakt. Za tu dobu se do ní přihlásilo půl milionu klientů šestice bank, které tento typ transakcí umožňují...

Digitalizace bank - co si nově můžete sjednat online?

Obrázek: Digitalizace Banky svým klientům stále více nabízejí možnost sjednání produktů a služeb z pohodlí domova. Novinky v online sjednání představila Raiffeisenbank a ČSOB. Raiffeisenbank umožňuje od poloviny března právnickým osobám zakládat účty online a klienti ČSOB...

Odměna až 24 000 Kč nebo televize. Jaké jsou nové odměny bank?

Obrázek:Běžné účty slevy a bonusy UniCredit Bank nabízí až 24 000 Kč při sjednání nové půjčky. Air Bank spouští svět výhod Unity. Jaké výhody a odměny nabízejí banky v dubnu? Přehled slev a bonusů najdete v našem článku...

Air Bank dále rozšíří exkluzivní výhody pro společné klienty s O2

Obrázek: Výhody Unity Air Bank Unity navazuje na úspěšnou spolupráci Air Bank a O2, která od loňského roku přináší jejich společným zákazníkům 300 Kč měsíčně za používání služeb obou firem. Se vznikem Unity získají společní klienti...

všechny články v rubrice









   


Bankovní účtySpořeníPenzePůjčkyPojištěníInvesticeSpočtěte siBanky, pojišťovny, ...DomůO FinparáděTiskRedakceNapište nám  


Finparáda - finance na dlani   Všechna práva vyhrazena
Scott & Rose, s.r.o., U Chaloupek 410/5, 182 00 Praha 8, IČ: 26148374, DIČ: CZ26148374, Email: redakce@finparada.cz